صفحه اصلی
گزارش بازدید از ایران‌داک
  • 1668 بازدید

در تاریخ 14 آبان 1402 به همراه آقای دکتر حاجی زین‌العابدینی و ورودی‌های کارشناسی ارشد 1401 و 1402دانشگاه شهید بهشتی به ایرانداک رفتیم که ابتدا در سالن رویدادها واقع در طبقه ششم، اعضای پشتیبانی به معرفی پایگاه‌های گنج، ثبت، پیشینه پژوهش، همانندجو و پژوهش کار پرداختند که نکته‌های حائز اهمیّت آن به صورت مختصر به شرح زیر بیان می‌شود:

 پایگاه گنج یک پایگاه داده است که در آن پارساهای دانشجویان (پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری) تمامی دانشگاه‌ها جمع‌آوری شده است (شایان ذکر است  بعضی دانشگاه‌ها اجازه بارگذاری پارساهای خود را نمی‌دهند پس امکان دسترسی آن‌ها وجود ندارد) و با توجه به توضیح‌های کارشناسان مربوطه چنانچه در پایگاه گنج، کنار عنوان رکورد نشان ایرانداک به رنگ آبی باشد بدین معنی است که این رکورد توسط ایرانداک نمایه‌سازی و ویراسته شده است امّا اگر رنگ طوسی روشن داشته باشد، تنها از کلیدواژه‌های کاربران استفاده شده است و ایرانداک آن را نمایه نکرده است.

 

و نکته‌ای که هنگام بازیابی نتایج در این پایگاه  باید به آن توجه داشت این است که ممکن است 2000 نتیجه بازیابی شود ولی شما به یک تعداد مشخصی از این رکوردها دسترسی دارید و امکان استفاده از تمام نتایج بازیابی شده وجود ندارد بنابراین بهتر است با فیلترهای کنار صفحه، جستجو خود را محدود و دقیق‌ترکنید.

همچنین در این پایگاه سه نوع آمار مختلف وجود دارد: یک. آماری که دسترسی آن برای همه آزاد است که آمار کلی پایگاه گنج است و روند مدارک را در سال‌های مختلف، شمار کلید واژه‌ها، سازمان‌ها، پژوهشگران و غیره را به دست آورد؛

دو. آمار کلید واژه‌ای است که جستجو می‌کنیم برای سیاست‌گذاری است و کاربر عادی دسترسی ندارد؛

سه. مربوط به یک مدرک خاص است که چندبار تمام متن یا صفحه نخست آن گرفته شده است یا خود رکورد دیده شده است و همکاران آن سازمان نوید راه اندازی از پایگاه گنج پلاس را در آینده نزدیک دادند که قابلیت‌های بیشتری نسبت به گنج دارد یکی از آنها، استفاده ازآمارهای مدارک در بحث استناددهی است.

همچنین در این پایگاه نمودارهایی درباره همکارهای پژوهشی و حوزه‌های موضوعی پژوهشگران را یافت (در چه حوزه‌هایی بیشتر یا کمتر کار کرده‌اند و میزان همکاری‌ با پژوهشگران مختلف را پیدا کرد) و حتّی می‌توان در اطّلاعات ریزتر شد که  هر پژوهشگر در چه سازمانی یا دانشگاهی مشغول به کار است.

پس از آشنایی با پایگاه گنج توضیحاتی در خصوص پایگاه همانندجویی ارائه شد. در این پایگاه امکان بررسی سرقت علمی و ادبی پایان‌نامه‌ها وجود دارد. نکته‌ای که در استفاده از این پایگاه باید مد نظر قرار داد این است که قبل از بارگذاری فایل در این پایگاه باید فهرست مطالب و منابع فایلی که قصد بررسی آن وجود دارد، پاک کرد چون در صورت وجود آن ، درصد همانندجویی بالا می‌رود و اطلاعات دقیقی حاصل نمی‌شود و فرمت بارگذاری داکس (DOCX) و زیپ (ZIP) است و معمولاً دانشجویان ریاضی که در کارهای خود با فرمول سروکار دارند و از لاتکس  (LaTeX)استفاده می‌کنند باید قبل از بارگذاری آن را زیپ کنند.

همچنین خانم دکتر ده‌سرایی  توضیحاتی در خصوص چالش‌های نمایه‌سازی و دشواری‌هایی که وجود دارد ارائه کردند.

پس از آگاهی با اطّلاعات بالا، بازدیدی از قسمت کتابخانه و آموزش ایرانداک انجام شد و توضیحاتی در خصوص قسمت آموزش و دوره‌هایی که برگزار می‌کنند، به شرح زیر ارائه کردند:

ایرانداک دوره‌های آموزشی مرتبط با نحوه نگارش و داوری مقاله، علم‌سنجی و وب‌سنجی، روش‌شناسی و روش پژوهش و غیره برگزار می‌کند که می‌توان اطلاعات بیشتر در خصوص آن را در سایت ایرانداک یافت.

این بازدید و آشنایی بیشتر با ایرانداک باعث شد که با آگاهی بیشتری به پژوهش و تکمیل پایان‌نامه‌های خود بپردازیم، نحوه دسترسی به اطلاعات بخش‌های مختلف را آموختیم و اگر در هر قسمتی از پژوهش نیاز به دانش‌ بیشتری داشتیم، از پایگاه پژوهش کار  یا دوره‌های آموزشی استفاده کنیم و نکته‌ای که اعتماد مرا به دوره‌ها جلب کرد این است که دوره‌ها براساس رضایت کاربران برگزار یا لغو می‌شوند یعنی در صورتی که کاربران  از استاد یا محتوای آن، ناراضی باشند، دوره با همان مشخصات برگزار نمی‌شود و بازدید از ایرانداک از ساعت ده صبح تا یک ظهر به درازا انجامید.

 

افزودن نظرات