صفحه اصلی
طی مراسمی از کتاب(( نظریه اسلامی رشد انسان ))رونمایی شد
  • 1153 بازدید

آیین رونمایی از کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» تألیف جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ با حضور جمعی از دانشگاهیان و صاحبنظران در تالار پروین اعتصامی مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه، دکتر عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی و دکتر جمیله علم الهدی رئیس پژوهشکده مطالعات  بنیادین علم و فناوری به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی گفت: کتاب ارزنده «نظریه اسلامی رشد انسان» به دنبال قرارداد پژوهشی بین دانشگاه شهید بهشتی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط دکتر علم الهدی تالیف شده است و زیربنای فکری  برای علم در دانشگاه ها فراهم خواهد آورد.

حجت الاسلام  عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» را اثر ارزشمندی خواند و محصول تفکر جمعی دانست و اظهار داشت: این کتاب در 10 فصل و بصورت بین رشته ای تالیف شده است.

دکتر جمیله علم‌الهدی در نشست رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان بیان نمودند: در این کتاب از اصول حکمت متعالیه به‌عنوان آخرین دستاوردهای فلسفه اسلامی بسیار استفاده شده است و با استناد با اصول حکمت متعالیه به تحقیق و بررسی در اقیانوس با عظمت قرآن کریم، احادیث ائمه معصومین و سایر آموزه‌های دینی پرداختیم.

 

دکتر علم الهدی بیان کرد :در سال 1384طرح تحقیقاتی با عنوان(( تعلیم و تربیت رسمی از دیدگاه اسلام)) توسط دانشگاه شهید بهشتی و سازمان پژوهش و نوآوری های آموزشی وزارت آموزش و پرورش انجام شد دستاورد های این تحقیق مبنای سند تحول قرار گرفت ولی عدم پرداختن به مسئله رشد از دیدگاه اسلام خلأ مهم آن طرح بود.ولی به دلایل متعدداز جمله دلایل اجرایی امکان پرداختن به این موضوع در آن زمان میسر نشددر سال 1391دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی درصدد تکمیل برخی از مطالعات مربوط به سند تحول برآمد طرحی با عنوان(( تبیین مبانی و الگوی رشد مبتنی بر دیدگاه اسلام))تعریف و اجرای آن را به دانشگاه شهید بهشتی سپرد و اینجانب به عنوان نماینده دانشگاه مسئول اجرای طرح شدم، که از سال 1381تا 1395با مشارکت 80 نفر از محققان اعم از استادان دانشگاه، حوزه علمیه، دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری انجام و توسط 5 تیم داوری مستقل و نظارت و ارزیابی و بخش های مختلف آن صورت گرفت و در نهایت آیت الله رشاد داوری نهایی طرح را برعهده داشتند.
 
گزارش این طرح درسال1395 به ‌شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال و البته بخشی از نتایج آن در قالب تعدادی مقاله و اثر مستقل منتشر شد و یا درحال انتشار است. با موافقت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقررشد فصل 5 طرح مذکور به صورت کتاب توسط دانشگاه شهید بهشتی منتشر شود.ویرایش علمی کتاب طی 2سال یعنی از سال 1395تا1397صورت گرفت و با تغییرات فراوانی همچون کاستن و افزودن برخی مطالب و تغییر برخی استدلال ها و استادها و تاحدودی با محتوای متفاوت، در سال1398منتشر شد.
در مبانی فلسفی این اثر از اصول اساسی حکمت متعالیه در فلسفه ملاصدرا، دیدگاه امام خمینی، نظریات علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح استفاده شده است.

کتاب (( نظریه اسلامی رشد انسان ))توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در قطع رقعی منتشر شده است. 10 فصل دارد و یک مقدمه و در  668صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

افزودن نظرات