صفحه اصلی
انعکاس خبر نشست دانش آموزی «نکته‌های علمی در قرآن» در ایکنا
  • 224 بازدید

به گزارش ایکنا، پژوهشکده‌ مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مرکز سما، سومین نشست از پنجمین سلسله نشست‌های دانش آموزی «نکته‌های علمی در قرآن» را به صورت مجازی و آنلاین برگزار کرد.

در این نشست که روز شنبه ۲۱ بهمن ماه برگزرا شد محمدرضا بشارتی؛ پژوهشگر پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن به بررسی موضوع «صحبت کردن مورچگان در سوره نمل» پرداخته است.

بشارتی در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که تا ۴۰ سال پیش، بشر تصور می‌کرد که مورچگان توانایی سخن گفتن ندارند. اما در حال حاضر، دانشمندان کشف کرده‌اند که مورچگان می‌توانند صداهایی هدفمند تولید کنند و از طریق آنها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

وی در ادامه‌ سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که قرآن کریم یک واقعیت تاریخی حقیقی و ادعای مهمی را در آیه‌ ۱۸ سوره نمل بیان کرده است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ؛ وقتی سلیمان با لشکریانش وارد سرزمین مورچگان شدند، مورچه‌ای گفت: ای جماعت مورچگان، وارد محل‌های استراحت‌تان بشوید، نکند سلیمان و لشکریانش شما را در هم کوبد».

این آیه اشاره‌ مستقیم به صحبت کردن مورچگان دارد. در این آیه، زمانی که مورچه‌ها متوجه لشکر حضرت سلیمان می‌شوند، به یکدیگر هشدار می‌دهند تا زیر پای لشکر او له نشوند....

 

https://iqna.ir/00HcMQ

 

دانلود فایل
افزودن نظرات