صفحه اصلی
آیین اختتامیه رویداد نوآ برگزار شد
  • 24460 بازدید

 

آیین اختتامیه رویداد نوآ با حضور دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دکتر قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ روز سه‌شنبه 15 تیر ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، «طرح نوآ» با تاکید بر انگیزه، نشاط، هم افزایی، آموزش و مشاوره نوآوران و کارآفرینان در جهت خلق شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در مراکز نوآوری دانشکده/ پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی به پله آخر این فصل خود رسید.

طرح نوآ از 13 اسفندماه 1399 با مشارکت پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی و 18 مرکز نوآوری مستقر در این دانشگاه کار خود را آغاز نمود. این طرح در تلاش بود تا مبنا و مبدا حرکتی نوین برای مشاوره و آموزش‌های نوآوری و کارآفرینی به اعضای هیات علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان در مراکز نوآوری دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی باشد.

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ با ابراز خرسندی به جهت حضور در کنار نقش آفرینان اکوسیستم نوآوری و فناوری، بیان داشت: با تلاش‌های معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری شاهد حرکت شتابان شرکت‌های دانش بنیان در کشور هستیم. بدیهی است که یک فکر خوب از ابتدا همه چیز آن معلوم نیست همانطور که در تاریخ علم داشتیم برخی از ایده‌ها در روز اول بسیار کوچک دیده می شدند که با گذر زمان تمام فضای علم و فناوری را تحت تاثیر خود قرار دادند.

وی افزود: به دست مدیران خوب، جوانان غیور و با انگیزه می توان کارهای بزرگی انجام داد از این مسئله که در اکثر دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه شهید بهشتی مراکز نوآوری به صورت مویرگی فعال هستند می‌بالیم چرا که دانشجویان و اساتید در بدنه دانشگاه به ایده‌پردازی در حوزه‌های تخصصی خود می پردازند.

دکتر نصیری، با اشاره به تحول ایجاد شده در نسل و رویکردهای دانشگاه‌ها در طی دهه‌های اخیر و محور قرار گرفتن موضوعات مختلف متناسب با سرعت تحول بالای علم و فناوری، بر حمایت ایده‌های نو توسط سرمایه‌گذاران در جهت نیل به حلقه آخر این اکوسیستم تاکید نمود.

دکتر قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی، گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با وجود اینکه قدمت چندانی ندارد در بین 43 پارک فعالی که در کشور داریم جزء 4 پارک برتر کشور است. این پارک توانسته به سرعت خودش را وارد جریان حمایتی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور نماید. دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های جامع کشور، با ایجاد زیرساخت‌های بی‌نظیر و همچنین ابزارهای سیاستی مناسب از طرف مسئولان پارک علم و فناوری و دانشگاه در جهت توسعه جریان نوآوری و اثرگذاری مناسب دانشگاه در توسعه اقتصاد دانش بنیان، در منظومه علم و فناوری کشور بسیار خوش درخشیده است. این دانشگاه همراه با بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ظرفیت بسیار خوبی برای اجرایی نمودن گام دوم انقلاب و گذار دانشگاه ها از نسل دوم و سوم به نسل چهارم را دارا هستند تا به عنوان دانشگاه‌های تمدن‌سازی که اثرگذاری ملموسی بر جامعه دارند این پیشتازی را توسط دانشگاه شهید بهشتی شاهد باشیم. امیدواریم این جریان نوآوری که در کشور شکل گرفته مانا و پایدار باشد و بتواند سهم نوآوری را در منظومه کلان اقتصادی کشور از یک اقتصاد خرد به سمت اقتصاد کلان که همان اقتصاد دانش بنیان به عنوان زیر بنای اقتصاد مقاومتیست سوق دهد.

دکتر پرند، رئیس پارک علم و فناوری؛ ضمن عرض خیر مقدم در سخنانی  الگوریتم و روش‌کاری در دانشگاه شهید بهشتی در این عرصه انجام شده را ارائه داد.  ایشان در ادامه به سیاست‌های اتخاذ شده در جهت راه اندازی مراکز نوآوری دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها اشاره کرد و گفت: با انعقاد تفاهم نامه با روسای این مراکز با هدف حمایت از نوآوری و تداوم این حرکت، علاوه بر کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در حوزه فن آوری و نوآوری برای مدیریت این حوزه در آینده، به مشارکت حوزه‌های گوناگون دانشی با ایجاد این شبکه مویرگی نیز پرداخته شده است.

دکتر سعد آبادی ضمن ارائه گزارشی در خصوص شکل‌گیری و برگزاری فراخوان تا جذب 128 تیم به فرآیند پیش شتابدهی، انواع گوناگون حمایت‌های ممکن از ایده ها در جهت تجاری سازی آنها را برشمرد و افزود: این طرح با عبور از مراحل مختلف از جمله پذیرش ایده های برتر، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کسب و کار، همراهی منتورها با تیم‌ها جهت تکمیل و پیاده‌سازی طرح‌ها و ایده‌ها، پایش اولیه طرح‌ها و در نهایت پایش نهایی ایده‌ها به ایستگاه پایانی این فصل خود نزدیک شد.

در ادامه دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان برگزیده به ارائه ایده‌های خود با هدف ارزیابی  و جذب سرمایه‌گذار پرداختند. جلسه پرسش و پاسخ، با هدف کمک به هر چه بهتر شدن و رفع نواقص ایده ها، توسط داوران انجام شد.  

در این رویداد، دکتر مسعودی سرپرست مدیریت امور فناوری و نوآوری پارک، دکتر حاجی یوسفی رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه، دکتر پیری رئیس اسبق پارک علم و فناوری دانشگاه، دکتر صادقی مدیر عامل صندوق فناوری غیردولتی دانشگاه حضور داشتند. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزودن نظرات