یادداشت های ویژه

ولادت حضرت مسیح (ع)

با نام و یاد پروردگار یکتا
 
دکتر رافیک باغومیان
عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری
                        
در آغاز کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود. همان، در ابتدا نزد خدا بود. همه چیز به واسطه او آفریده شد و به غیر از او چیزی از موجودات وجود نیافت. در او حیات بود و حیات نور انسان بود (عهد جدید، انجیل، باب اول)
در آستانه سال نو میلادی و میلاد کلمه خداوند، بنده‌‌ برگزیده‌ و پیامبر بزرگ‌ او حضرت عیسی مسیح (ع)، جهان نیازمند پیام صلح و دوستی از طریق تعامل و گفتگو و تاکید بر ارتباط میان ادیان و فرهنگ‌های گوناگون می‌باشد. میراث مشترک معنوی مردم ایران‌زمین، زندگی مشترک با پیروان ادیان آسمانی و احترام متقابل است که ریشه در باورهای تاریخی سرزمین کهن ایران دارد. ایرانیان به عنوان یکی از اولین ملل مسلمان، همواره تجربه خوبی از همزیستی با هم‌میهنان مسیحی خویش داشته‌اند؛ به گونه‌ای که مسیحیان ایران تاکنون به پیام مسیح که صلح و دوستی می‌باشد، گوش فرا داده‌اند و دیگر ایرانیان نیز به ادب و فرهنگ همزیستی با این هم‌میهنان، پایبند مانده‌اند.
عیسی‌ مسیح (ع)‌ با داشتن قدرت معجزه‌ و برخورداری از دعوت‌ الهی‌ برای‌ نجات‌ بشر از تاریکی‌ شرک‌، جهل‌ و ظلم‌ و رسانیدن‌ وی‌ به‌ نور شناخت‌ و عدل‌ و بندگی‌ خداوند، برگزیده شد‌ و در تمام‌‌ مدت‌ حضور‌ خود در میان‌ انسان‌ها، لحظه‌ای‌ در مبارزه‌ با بدی و دعوت به نیکی، درنگ نکرد. این‌ درسی‌ است‌ که‌ خداپرستان راستین شامل مسیحیان‌ و مسلمانان‌ که‌ معتقد‌ به‌ نبوت‌ آن‌ بزرگوارند، باید فراگیرند. آن کلمه‌ خدا در دوران گمراهی و جهل و بیعدالتی و بیاعتنایی به ارزش انسان، پرچم هدایت و نجات انسانها را بر دوش گرفت و با قدرتهای ستمگر آن زمان دراُفتاد و به منظور گسترش عدل، رحمت و توحید، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.
این همه در حالی است که سالیان اخیر مملو از حوادثی بوده که اگر اراده سیاسی قدرت‌های بزرگ بر کاهش آن مصیبت‌ها قرار می‌گرفت، چه بسا از میزان درد و رنجی که به میلیون‌ها نفر در گوشه و‌کنار جهان وارد آمد، کاسته می‌شد. زندگی در چنین دورانی که همراه با گسترش بدی و شرارت است، غباری بر چهره انسان می‌نشاند که به آسانی پاک نمی‌شود؛ طوری که شرارتِ وجود وی با قدرتِ تمام، همه ثروتهای معنوی، اخلاقی، هنری و فرهنگی بشر را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی، متوقف ساختن کشتار انسان‌ها و تخریب کاشانه آنها که امروز به نام ادیان بزرگ صورت می پذیرد، از عالمان و متفکران دینی، مسئولیت‌پذیری مضاعفی را طلب می‌کند. آموزه‌ها و تعالیم پیامبران الهی نویددهنده صلح و عدالت و رستگاری جامعه بشری است و این در حالی می‌باشد که جهان امروز بیش از هر زمان دیگر به چنین پیام‌هایی نیازمند است. در واقع، این وظیفه بزرگ اندیشمندان مسیحیت و جهان اسلام است که با روشن‌بینی و آگاهی، مردم را با پیام معنویت الهی آشنا کنند و در برابر تحریف خشونت‌آمیز دین خدا، ایستادگی نمایند. امروز، مؤمنانِ به آن پیامبر عظیم‌الشان (شامل مسیحیان و مسلمانان) برای استقرار نظم شایسته‌ جهانی باید به تعالیم و راه پیامبران روی آورند و فضایل انسانی را بر اساس آموزش آن معلمان بزرگ، گسترش دهند. به امید برادری و دوستی همه انسانهای آزاداندیش و صلح‌دوست و با آرزوی سالی پر از صلح و دوستی به همراه سعادت و رفاه برای همه مردم.