صفحه اصلی
کتاب «المـاس» منتشـــر شد
  • 22376 بازدید

کتاب «الماس»، ترجمه دکتر فریبرز مسعودی و دکتر بهمن رحیم‌نژاد  اعضای هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی و دکتر وحید احدنژاد، رئیس پژوهشکده گوهرشناسی منتشر شد.

کتاب الماس، نوشته ماریجان داندک، در  98 صفحۀ در قطع وزیری با قیمت 1.500.000 ریال در سال 1399 توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

​​​​​​​

نخستین سمپوزیوم بین‌المللی تجارت گوهرسنگ‌ها آبان‌ماه 1397 در جزیرۀ زیبای کیش (جمکیش 2018) به میزبانی ماریجان داندک، نویسندۀ کتاب الماس (کتابی که پرفروش‌ترین کتاب در نوع خود است) برگزار شد.

این کتاب به‌منظور ارائۀ دانش پایه دربارۀ الماس‌ها و صنعت الماس به خواننده و نیز یاری‌رساندن به فهم عمیق‌تر از عوامل اصلی مؤثر در ارزش و کیفیت الماس نوشته شده است.

در نگاه اول، چه‌بسا تصور خواننده این باشد که کتاب بسیار ساده است که البته به‌نوعی تصور درستی است زیرا نویسنده کوشیده است، به زبان ساده، ویژگی‌های انواع الماس‌های طبیعی و روش درجه‌بندی آن‌ها را با استفاده از تصویرهای زیبا و استثنایی بررسی کند. اما در واقع این کتاب در عین سادگی و کاربردی‌بودن، برای افراد فعال در تجارت، آموزش و تولید جواهرات سودمند است. اوج هنر این کتاب در فصل آخر نهفته است که در آن سرنوشت یک الماس درشت از استخراج تا تبدیل‌شدن به گردنبندی بی‌نظیر بررسی می‌شود. این فصل را باید بارها خواند تا ظرافت‌های صنعت الماس را در هنر، دانش، تجاری‌سازی و البته ارزش افزودۀ بی‌نظیر آن درک کرد.

 

ازآنجاکه در این کتاب فقط الماس‌های طبیعی بررسی شده‌اند و در فارسی واژۀ «الماس‌ها» یادآور انواع مصنوعی و طبیعی است، در ترجمۀ کتاب عنوان «الماس» انتخاب شده است.

پیشنهاد می‌شود علاقه‌مندان به کسب دانش تخصصیِ بیشتر دربارۀ الماس، به استانداردهای ملی مراجعه کنند که ازسوی مؤسسۀ استاندارد و با همکاری مترجمان کتاب پیشِ‌رو تدوین شده است. این استانداردها برمبنای کتاب‌های منتشر‌شده در سال‌های 2011 و 2018 کنفدراسیون جهانی جواهرات موسوم به CIBJO تهیه شده است. شایان ذکر است این اثر با حمایت قطب و مرکز گوهرشناسی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

​​​​​​​

افزودن نظرات